IRODALOM vissza
A japn irodalom mintegy msflezer vet lel fel. A rgi Japnra nagy hatssal volt a Knval s a knai irodalommal val kulturlis rintkezs. A Japnban kszlt irodalmi mvek gyakran klasszikus knai nyelven rdtak, s a knai hats egszen a modern kor kezdetig jelents maradt. Ennek ellenre a japn irodalom hamar kialaktotta sajt, jellegzetes stlust, nemzeti tmit. Amikor Japn a 19. szzadban megnyitotta kapuit a nyugati kereskedelem fel, a japn rk megismerkedtek a modern nyugati irodalmakkal, amelyek hatsa egszen a mai napig megfigyelhet.
Trtnete
A japn irodalmat ngy f korszakra szoks felosztani: korai, klasszikus, feudlis kori s modern japn irodalom.
- A japn kor (Kodai, 250–1185) az eurpai kor fogalmtl eltren nagyjbl az eurpai kora kzpkor s halad kzpkor idszakval esik egybe. E korszak irodalmt kt f szakaszra oszthatjuk:
- Korai japn irodalom (7-8. szzad)
-Klasszikus japn irodalom (9-12. szzad)
-Japn feudlis kora, a sguntus korszaka, amely az eurpai ks kzpkortl a 19. szzad kzepig tart hossz idszakot leli fel.
Ezt kt korszakra oszthatjuk: japn kzpkor (Csuszei, 1185–1603) s Edo-kor (1603–1868).
-A japn modern kor a Meidzsi-restaurcitl (1868) egszen mig tart. Erre a korszakra esik a modern japn irodalom kibontakozsa.
Korai japn irodalom (794-ig)
A Knbl szrmaz kandzsi rs tvtelvel szletett meg Japnban az rsbelisg. Ezeltt nem ltezett rsrendszerk. Elszr ezeket a knai rsjegyeket hasznltk japn mondattani formkkal, mg az irodalmi nyelv tovbbra is a klasszikus knai volt. Ennek eredmnyekppen ezek a mondatok knainak tntek rsuk szerint, m a japn fonetika szerint kellett ket olvasni. Ezutn a folyamatosan tvett knai rsjelekbl szletett meg a japn manjgana, a kana rsrendszer legkorbbi formja.
Japn legkorbbi teljes rott emlknek a 604-bl szrmaz 17 cikkelyes alkotmny tekinthet, amelyet Stoku hercegnek tulajdontanak. A knai nyelv szveg konfucinus-buddhista szellemisg erklcsi tmutat az udvari tisztsgviselk szmra.
A legkorbbi japn nyelv szpirodalmi mvek a Nara-korszakban szlettek. Ezek kz tartozik a Kodzsiki (712, „Rgi idk feljegyzsei”), mely Japn mitolgijnak s legends trtnelmnek krnikja s a Nihongi (720, „Japn Krnika”), mely kevsb trtnelmi tnyeken alapul rs. A sok knai nyelv rszt is tartalmaz mitologikus elbeszlsek tbb ciklust alkotnak: a Jamato-ciklus kzppontjban a napistenn, Amateraszu mikami ll, az Izumo-ciklus fhse pedig Szuszanoo, Amateraszu btyja, akit az istenek vilgbl bntetsbl a fldre kldenek, s gy az emberi nem se lesz. A Kodzsiki s Nihongi mtoszai nem szpirodalmi alkotsok (mint ms npeki, pldul a grg eposzok s drmk), hanem megrsuk elsrend clja politikai volt: a csszri hz napistenig visszavezethet geneolgijt hivatottak igazolni, hogy a trsadalom vezet nemzetsgeinek nagyobb tekintlyt szavatoljanak.
A japn szpirodalom els mrfldkve a Manjs (Tzezer levl; 759 utn) c. kltszeti antolgia, mely mintegy 4500 verset tartalmaz; korbbi vszzadokban szletett dalokat is. Formja szerint legtbbjk tanka: tsoros, 5-7-5-7-7, azaz sszesen 31 sztagbl ll vers, de igazi remekmnek az a 260 „cska” (hossz dal) szmt, mely akr 150 5 vagy 7 sztag sorbl is llhat, s egy vagy tbb „hanka” (zrformula) fejezi be. Ez a szabadabb forma lehetsget adott a kltknek, hogy megnekelhessk a rvid dalban kifejezhetetlen tmkat: hozztartozikrt rzett gyszukat, a csszri hz dicssgt vagy egy aranylelhely felfedezsn rzett rmket. Modern kutatsok szerint a cska tisztt halotti szertartsokban gykerezik: a halott hborg szellemt csendestettk le rdemeinek felsorolsval s annak gretvel, hogy sohasem merl feledsbe.
A gyjtemny legnagyobb kltje Kakinomoto no Hitomaro volt, de kiemelkedtek tomo no Tabito s tomo no Jakamocsi (valsznleg az antolgia szerkesztje), valamint Jamanoue no Okura is. Az arisztokrata kltkin kvl a gyjtemny kzrendek tollbl is tartalmaz verseket.
Klasszikus japn irodalom (794–1185)
A klasszikus japn irodalom a Heian-korszak (794-1185) irodalmra vonatkozik, melyet „aranykorknt” is szoks emlegetni. Br az arisztokrata kltszet ekkoriban elssorban knai nyelv volt, a kana fonetikus sztagrs feltallsa rendkvli mrtkben felpezsdtette a japn nyelv irodalmat. Az j rs feltallst a hagyomny Kkai (ismertebb nevn Kb Daisi) buddhista szerzetesnek tulajdontja.
905-ben Ki no Curajuki s msok sszelltottk az els japn (kana) nyelv kltszeti antolgit, a Kokinst (Rgi s jabb versek gyjtemnye). Ez 1111 verset tartalmaz; jellemzjk a klnleges rzkenysg s a hangzs szpsge, de e hibtlanul cseng miniatr kltemnyek kevsb vltozatosak, mint a Manjsban sszegyjttt mvek. E kltk - s a ksbb sszelltott antolgik udvari klti szmra az eredeti hang kevsb volt fontos, mint a nyelv s a hangzs tkletessge. A Kokins kornak legnagyobb klti: Ono no Komacsi, Isze asszony, Arivara no Narihira s az sszellt, Ki no Curajuki.
A kvetkez trtnelmi korszakban csszri parancsra mg 15 klti antolgit lltottak ssze, kzlk a leghresebb a Fudzsivara Szadaie szerkesztette Sinkokins (j Kokins; 1205 k.). Az antolgia klti szimbolikus rtelmet tulajdontanak a szemmel lthat dolgoknak. Az iroha kltemny szintn ebben a korszakban rdott, mely a japn nyelv sztagolsa miatt vlt fontoss.
A 11. szzad elejn Muraszaki Sikibu megrja a japn s tbbek szerint az egsz vilgirodalom els regnyt, a Gendzsi szerelmeit.
A japn kzpkor irodalma (1185–1600)
A japn kzpkor irodalmra nagy hatssal volt a zen buddhizmus, amikor papok, utazk s aszkta kltk voltak az els szm szerzk. Ebben az idszakban szmos polgrhbor zajlott az orszgban, mely egy katonai osztly, a szamurjsg megjelenshez, majd ezt kveten hbors krnikk s trtnetek kialakulshoz vezetett. A mvek tbbsge elmlylten foglalkozik az let s a hall gondolatval, az egyszer letmddal s az ls ltali megdicslssel. Az egyik ilyen m a Heike monogatari (els ismert kiads: 1371), krnika a Minamoto s a Taira klnok kzti hborskodsrl, a 12. szzadi Japn irnytsrt vvott kzdelemrl. Fontos megemlteni mg Kamo no Csmei „Hdzski” (1212) s Josida Kenk „Curezuregusza” (1330 k.) cm esszjt.
A 14-15. szzadban virgzott fel a plebejus kltszet, s j forma vltotta fel a tankt, a „renga” (lncvers). A kezdetben frissebb hang, ktetlenebb, egymsba kapcsold rvid strfk szablyai az vszzadok sorn megmerevedtek, mindazonltal a nagy 15. szzadi renga-klt, Iio Szgi s trsai lncversei vratlan lrai fordulatokkal tnnek ki, lncszemrl lncszemre haladva, akr az sz hajrl szemllt vltozatos tj egymst kvet kpei.
|