A JAPN MITOLGIA
Japn si hiedelemvilg alapvet rokonsgot mutat zsia s a csendes-ceniai szigetvilg smnisztikus hagyomnyaival s kultuszaival. A magyar nyelv szakirodalom a kvetkezket mondja: „Japn nemzeti vallsa. A japnok legsibb vallsa minden bizonnyal a csaldi vdszellemek, vdistenek, az sk szellemeinek s a termszet szellemeinek tiszteletben llott, amelyet tsztt a mgikus szoksok s a ftisek hasznlatnak szoksa is.” (Vallstrtneti kislexikon – Bp., Kossuth, 1975, 28. o.)
A sintoizmus (vagy kami valls) kpezi a japn mitolgia alapjait. Nincs krvonalazott tantsa s erklcsi parancsrendszere, csupn mitolgija, kultikus s szoksrendszere. Az si Japn hitvilgnak alapja, mitolgiv bvl termszetkultusz volt, amely az tdik szzadtl kapta az "Istenek tja" (Sinto) nevet.A sint a knai nyelvbl tvett sz, jelentse: az „istenek tja”.
Kezdetben Japn npi vallsossgnak a kzppontjban az sk s a klnfle szellemek kultusza llt. E hagyomnyokra plt az i. e. vszzadokban a Kna fell rkez termkenysgkultusz, s az a mitolgiai rendszer, amely a ksbbi Sinto felfogs gerinct alkotta. E szerint a Vilgot Ural, Legfbb Lny, a Kami, egyfajta szemlytelen, brzolhatatlan s kultikus tiszteletben rszestett vilgelv. A kami (isten, szellem) kifejezs eredeti jelentse fels, legfels. E meghatrozs minden felsbb lny megjellsre szolgl. Eredetileg a sintoizmus nem volt egyb a termszeti erk imdsnl. Mint a legfbb lnyt az istensggel azonostott eget tiszteltk az si sintoistk. Tisztelet trgyai voltak mg az isteni lny rszeit alkot gitestek, kztk els helyen a Nap. Ksbb idegen knai befolys alatt egy j mitolgia fejldtt ki, mely nagy szm istennek adott helyet a sintoista panteonban. A Kodzsiki, a japnok egyik szent knyve nyolcmilli istent, egy msik forrs csak nyolcvanezret szmt. Erklcstana olyan, mint a tbbi vallsok: a jk a mennyorszgba, a gonoszok a pokolba mennek halluk utn. Az sk tisztelete is lnyeges tana a sintoizmusnak.
A sintoizmus fejldst s szerept Japnban nem rthetjk meg teljesen, ha nem vizsgljuk, milyen hatst gyakorolt r a buddhizmus – s viszont. A Buddhizmus elterjedst kveten, a Sinto valls is talakult. Isteneit, Buddhista istenek megtesteslsnek minstettk, s a kt valls hit- s szoksvilga szorosan sszefondott.
A sinto kamik s a papok mind a mai napig az orszg fldjnek s mindannak oltalmazi, ami csak erre a fldre plt. Az ptkezsek mindig a sinto dzsicsinszai, az alap kissnak nnepi szertartsval kezddnek: ezzel engesztelik a kmit, msrszt gy krik a segtsgt az ptkezs biztonsgos befejezshez s az plet fennmaradshoz.
Az llam nemzeti kultuszsz tette a korbbi rtusokat. Az udvar szablyozta a szertartsi rendet s rangsorolta a szentlyeket. A csszri csald vallsi funkcija megnvekedett, gyakorlatilag nemzeti kamiv vlt.
A japnok nagy tbbsge azta is gyakorolja e valls szoksait, prhuzamosan azonban a Buddhista szentlyeket is ltogatjk, s tartjk magukat a Buddhizmus, vallsi s kultikus elrsaihoz, erklcsi normihoz, mitikus tradciihoz.
|