JAPN MVSZET
JAPN MVSZETNEK LTALNOS VONSAI
PTSZET
A Heian-korban plt Ikutszudzsima szently hres dszkapuja Mijadzsima szigetn, Hiroshima mellett 15 kilomterre.
Japn szentlyptszete tbb ezer vre tekint vissza. A kt legsibb szentlytpus az Izumoban tallhat szently Taisha Zukkuri stlusa (Izumo Taisha), valamint a Kyotoban tallhat Kamigamo szently. Az elbbi Japn legmagasabb ptmnye volt az korban, a rgi krnikk lersai szerint. A msikrl azt jegyeztk fl 1500 vvel ezeltt, hogy egykor a Kyottl szakra fekv Isten-hegyen (Ko-yama) llt az si templom, fent a hegyen, egy koltr. Ezeket a rgisgeket a shint szentlyek riztk meg.
Mintegy 1200 ve, az Aszuka-kultrban honosodott meg a buddhizmus, ami nemcsak vallsi jelentsg volt, hanem magval hoza a knai civilizcit is. Fellendlt a templomptszet, a kegyhelyek szma megntt. Ebbl a korbl szrmaz ptmny a Nara kzelben plt Horjdzsi-templom, ami (1949-ben legett). A tbbszr restaurlt memlkek mig rzik az si knai faptszet jellegzetes vonsait. Az pletek aszimmetrikus elrendezse viszont tipikus japn vons.
A Nara-korszak ptszetben is megrizte a Tang-hatst, mivel a vros alaprajza sakktblaszer. A hagyomnyok rzje a sint valls volt, egyszer szerkezet szentlyeivel, a tetzetet mlyre sllyeds oszlopok tartottk.
A Heian-korban (794-1185) Heiankj (Kiot) vros is a Tang-hats alapjn plt fel, s megszletett a nemzeti mvszet. A japn arisztokrcia ignye igyekezett ellenslyozni a szerzetesek kizrlagos befolyst a kultrban. A virgz buddhizmus tbb gra szakadt, kzlk az ezoterizmus hozott j ptszeti alapelveket. Mr nem a szimmetria dominlt, az pletek tkletesen alkalmazkodtak a termszethez. Ilyen pldul a Fnix-csarnok Udzsiban, az Amida csarnokok Kiot mellett.
A Muromacsi-korban plt Himedzsi vrkastly, a japn vrptszet gyngyszeme.
A Muromacsi-kor (1333-1573)a nevt Kiot egyik negyedrl kapta, ahol az els sgun, Asikaga rendezte be palotjt. A zen hats itt arisztokratikus kifinomultsggal keveredtett, pldul Kiotban az Aranypavilon (Kinkaku), s az Ezstpavilon (Ginkaku). Kialakulnak a mohakertek, az ptszet szoros kapcsolatban ll a kerttervezssel, amely rgta igen kifinomult mvszet Japnban.
VRPTSZET
Az Iwasimizu Hacsimangu shinto szently homlokzata. A Japan fafarag mvszet pomps alkotsai lthatk a rgi shinto szentlyekben.
A mi trkdlsos idink kezdetn, Mtys halla utn, Japnban is hossz ideig bels bizonytalansg s kiskirlysgok (helyi katonai vezetk) vres harca gyngtette az orszgot, mgnem a XVI. szzad msodik felben hrom fontos sgun (krlbell a mi ndori mltsgunknak felel meg) Oda Nobunaga, Hideyosi, s Tokugava Iejaszu katonai szervez munkval helyre nem lltotta a kzponti kormnyzst s meg nem szervezte az 1868-ig fnll ers japn llamot. E hrom katonai vezet korra esik a japn vrptszet fnykora. Legismertebb kzlk taln a Himeji vrkastly fplete.
A rend megszilrdtst megelz s kvet idkben plt fl tbb vrkastly: Osaka, Iwakuni, Inuyama, Okayama vrkastlya. Ezt a vrpt idszakot knnyen kti ssze a magyar trtnelmet ismer olvas a trk hborkkal. A magyar Bocskai szabadsgharc eltti vekben, 1600-ban volt a nevezetes szekigaharai csata, ahol Tokugawa Ieyasu gyztt s utn mg csaknem 300 ven t a Tokugava csaldbl kerltek ki a sgunok. A Tokugawk a korbbi Kyot helyett a keleti Edba, a mai Tkiba helyeztk t az llam szkhelyt s itt erstettk meg az edi vrkastlyt.
A japn vrak lpcszetesen keskenyed kzponti torony kr ptett pletekbl llnak s gazdag tetzettel vannak dsztve.
KORTRS PTSZET
Japn mai ptszete nemzetkzielg elismert, olyan rangos 20-21. szzadi kpviseli fmjelzik, mint Kenzo Tange, Tadao Ando, Kisho Kurokawa, Riken Yamamoto, Toyo Ito, Kengo Kuma, Shigeru Ban vagy Kazuyo Sejima (SANAA).
SZOBRSZAT
A Nara-korszakban a buddhista mvszet – fleg a fafarags – egyre jellegzetesebb japn jegyeket mutatott.
A szobrszat kezdetben mg idegen jegyeket hordott. Unokie s iskolja a Kamakura-korszakban Szung-hatsra realista s dinamikus szobrokat alkotott. A szamurjok nemcsak a politikban, hanem a mvszetekben is vezet szerephez jutottak. A faszobrszat realisztikusabb lett.
A Heian-korban 794-1185 a buddhista szobrok elegancija s titokzatossga mr japn,vonatkozsokat mutat.
Az Edo-korban a szobrszatban a kisebb mreteket kedveltk, mint pldul a nekuce farags, (a necukk dszes kis csatflk, a dohny- vagy pnzeszacsknak a ruhhoz erstsre szolglnak).
FESTSZET
Hokuszai: Csnakok a hullmokon, japn ukijonyomat
A Heian-korban brzoltk a sint istensgeket egyenknt. Sajtos fejelemeket sszeilleszt technikt fejlesztettek ki, egy volt a "dzssz". Ez id tjt alakult ki a dekoratv s elbeszl jelleget egybetvz festmnytekercsek japn iskolja. A nemzeti rzs megjelent a festszetben, tipikus forma volt a japn tj, a japn let, a szoksok a jamatoe stlusban. Szp pldja ennek Gendzsi-monogatariemakinomo (hossz vzszites kptekercs) csodlatos betivel, tls irny kompozcijval, eleven szneivel. Fudzsivara no Takanobu a szzad vgn klnleges portrfestszetvel tnt ki.
A Heian kor vgn keletkezett a hres szzadi rajztekercs, a Csdzsu Giga. Ngy ilyen tekercs maradt fnn, de sajnos szveg nlkl. Csak sejtjk, hogy a korabeli let fonksgait jelenti meg a rajzol mester, ironikusan, emberies felejthetetlen llatfigurkba rejtve a korabeli karaktereket.
Rszlet a nevezetes Csdzsu Giga rajztekercsbl, amelyet a 12. szzad vgn rajzoltak.
A Kamakura-korszakban a festszetet tovbbra is a jamatoe uralta, a vzszintes tekercsek klnbz legendkat, trtnelmi esemnyeket, s hressgek lett brzoljk, megelevent emakinomkkal.
A fellendl tusfests a Szung s Juan tekercsek stlust idzi, de kifejldtt a japn termszetbrzols. Ekkor jelentek meg a kakemonk (fggleges tekercsfestmnyek). A 15. szzadban az ajtkra, paravnokra risi tjkpeket festettek.
A Muromacsi-korban 1333-1568 a mvszet virgzsnak indult. A termszetes s dsztelen felletek hangslyozsval hatott az sszes mvszetre, idertve a kertmvszetet, az ptszetet, s a teaszertarts szigoran tiszta vonalvezets cserpednyeit. A tusfests cscspontjt Szess mvszete jelentette. A kpek mindssze nhny ecsetvonsbl lltak, s Knban is igen npszerek voltak. Hamarosan a vezet szerep a Kan-irnyzat lett a mhelyekben feleleventettk a jamatoe festszet hagyomnyait.
A Momojama-kor 1573-1616 a mvszet virgkort hozta. A hadvezrek erdtett vrait fnyzbben dsztettk. A kereskedi rteg kialakulsa j zlst hozott magval, a paravnokat a portuglokat brzol egzotikus kpek dsztettk. Ekkor szlettek meg az ujokije alapjt jelent zsnerkpek. A keresked szrmazs Tavaraja Sztcatu j dsztstlust fejlesztett ki a jamatotbl, melynek cscspontja Ogata Korin s ksbb Marujama kjo mvszete lett. A mvszek nem ismertk el Knt, ezrt a stlust sem utnoztk.
Az Edo-korszak 1615-1868 ukijonyomatait (a ml vilg kpeit) olyan mvszek ksztettk mint Hokuszai, Harnubu. Tmjukat ednak, a mai Tokinak trsasgi letbl vettk. Koruk kurtiznjait s sznszeit festettk meg. Ezt a npszer mfajt tmegesen gyrtottk fanyomatokon. a nyomatkszts fknt a 18. szzad s 19. szzadban virgzott.
A szprs, a kalligrfia kln mvszetnek szmt Japnban. Ezt a klnleges rst buddhista szerzetesek vekig tanultk. Az rs nem csak a lert szveget, hanem az r egynisgt is egyarnt kifejezi. Olyan tekercseket is ksztettek, aminek szpsgt nem maga a szveg hangzsa, hanem az rsjegyek harmnija adta meg. Ma is vannak olyan fiskolk, ahol veken keresztl a kalligrfit tanulmnyozzk a tanulk. A tusrs nyomai a mai japn rsban is fellelhetek. Pldul a mondatot pont helyett azrt zrja le karika, mert ecsettel csak gy lehet egyrtelmen pontot tenni.
HARCMVSZET
A japn kzdsportok is a japn vilg kulturlis rtkei kz tartoznak. Ennek egyik hagyomnyrz formja a lovasjszat, a yabusame. Szmos shinto szently tart egy lovasjszati napot, amikor szertartsosan, tbb lovas, hossz jjal ad le lvseket a vgtat lrl a kijellt cltblra. Az egyik legismertebb ilyen nneply oktberben a tokii Ana-Hachimangu szently lovasjszata (Takadanobaba yabusame). A japn harcmvszetek nagyban hozzjrulnak a hagyomnyos japn szellemisg, filozfia megrzshez, s elterjesztshez nyugaton is. A legismertebb japn harcmvszetek: karate, aikido, judo, kendo (japn kardvvs). A judo 1964 ta szerepel az olimpiai sportgak kztt is.
Rszlet egy rgi japn festmnyen megrktett lovasjszatrl.
JAPN MVSZETNEK TRGYALSA KORSZAKOK SZERINT
SKKOR
A Japn trtnelem eltti kor mvszete mr alig ismert, a legrgibb pattintott keszkz a pleisztocn korbl (Kr. e. 50 000 krl) val, Ivandzsukubl (Gunma tartomny). Az jat s nyilat ez a kultra mg nem ismerte. Vitatott, hogy ezek az emberek a mai japnok sei lettek volna.
DZSMON KOR
Dzsmon-kori vza
A csiszolt kkorszak neve Japnban a kermia zsinrszer dsztsrl elnevezett dzsmon-kultra. Ez mr a kialakul japn nphez kthet. j s nyl hasznlata mr a kezdetektl jelen van, megjelent a fldmvels. A kultrt ennek megfelel kermiahasznlat jellemzi. A vilg legrgebi ismert kermija ppen Japnban kerlt el, keletkezsi idejt mintegy Kr. e. 7000-re teszik. A kermia nincs jl kigetve, a vzzel szemben kevsb ellenll.
A Kr. e. 3. szzadbl szrmaznak az els dogk (agyagednyek). Ezekhez a 4-30 cm magas kermiaszobrokhoz vallsos-mgikus elkpzelsek tapadhattak.
JAJOI-KOR
A dzsmon-korszakot az szaki szigetekrl elterjedt jajoi-kori mvetsg vltotta fel Kr. e. 300-200 krl. Csiszolt keszkzket s fmet egyarnt hasznltak. A hzak formjra a kermikbl lehet kvetkeztetni, de clpptkezek nyomai is elkerltek. Jellegzetes trgyi emlkei a kornak a dtakuk: harang formj kultikus bronzok. A korszakbl a szobrszati alkotsok hinyoznak. A kermia j tpust (jajoi-kermia) kontinetlis hatsok formltk, jl getettek, s sokig hasznlatban maradtak.
Kofun-korszak [szerkeszts]
A Daisen Kofun, a legnagyobb mret halomsr Japnban, Osaka Sakai vrosrszben. Kr. u. 5. szzad.
Ez a korszak mr az els japn llamok kialakulsnak kora. Az egymssal verseng fejedelmek egymson srptmnyek ptsben (is) versenyre keltek. Ezeket a srhalmokat nevezik kofunnak, amirl a korszak a nevt kapta. Jellemz emlkek: Odzsin csszr srja (hossza 420 m, szlessge ell 305, htul 250 m); Nintoku csszr srja (hossza 480 m, szlessge ell 305, htul 245 m), mindkett Oszaka tartomnyban; Nintoku csszr srja (hromszintes, hromszoros vizesrok veszi krl). A kofunpts a 7. szzadig eltartott.
A kofunokbl nagyszm figurlis kermia kerlt el, ezek a trgyakat, llatokat, ksbb embereket brzol szobrok a hanivk.
Megpltek a vallsi ptszet els alkotsai is, s noha eredeti formjukat nem ismerjk (csak rekonstrukcibl), tpusuk elklnthet. Az Isze-szently s az Izum-szently a Simmei stlus s a Taisa-stlus emlkei. Az Isze-szentlyre vonatkoz 7. szzadi irat alapjn, mely arrl rendelkezik, hogy a szentlyt minden vben le kell bontani s jj kell pteni, arra lehet kvetkeztetni, hogy eredeti formjt mig rzi.
JAPN KOR
A 4. szzadban rkezett Japnba a buddhizmus. Kialakult a jogi alapon mkd llam (tenn-rendszer). Ezek meghatroztk a mvszet alapjait.
A buddhizmus hatsra az ptszetben megjelent a ktalapzat. A sint szentlyek tovbbra is a hagyomnyos formban pltek, de egyre tbb buddhista templom plt, melyeket ngyszgalaprajz, messze elreugr cserptet, gazdag fests jellemez. Kialakult a templomegyttesek elrendezse: nagycsarnok, kapuk, pagodk, sztrk hza, szerzetesek hzai. Az els teljes templomegyttes a Hkdzsi (Aszukadera lehetett), a leghresebb azonban a Hrju-dzsi. Az els buddhista templomok stlust irimoja-stlusnak hvjk (a dsztett tet miatt, az egyszer, dsztetlen tett kirizuma-stlus nven ismerjk).
A szobrszatot fellendtettk a szrazfldrl bekerl Buddha-szobrok. Kt irnyzat klnthet el: a tori stlus (Kuracukuri no Tori-rl elnevezve, ide tartoznak a legkorbbi Buddha-szobrok 606-bl s az aszukai Nagy Buddha, egyb buddhk s bdhiszattvk szobrai) s a Hrj-dzsi Keleti templomnak Kudara Kannon szobra ltal kpviselt trekvs.
A buddhizmus gyakorlshoz szksges eszkzk kszltek nagyfok precizitssal. j motvum a szlinda s az akantuszlevl. Pl: Tamamushi-szekrny (Aranybogr-szekrny): ereklyetart, a dobozt lakkozs s lakkfests bortja - ez a lakkmvszet kezdett jelzi.
llandsult a fazekaskorong hasznlata, gets mr kemencben trtnt (pl.: tetcserp-gets - cserp csak a buddhista templom tetejt bortja). A textilmvszetrl egy 622-bl val zszl ad kpet, amit a Csg-dzse kolostorban riznek. Mindezen trgyak kizrlag az udvar, a papok s a fnemessg szmra kszltek.
Festszeti emlkek nem maradtak fenn. Klnleges lelet az 1972-ben felfedezett sr Aszukban, nhny falfestmnytredkkel.
|