【日本 ヱブ】 NipponWeb~   version 04.

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

 

 http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/buttoncserk.png



http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/topaffi.png
http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/dzsu92.gif http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/akatsuki2.jpg http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/logo_1258139341.png http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/logo_1260362507.png http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/logo_1260985305.png http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/affi3ed8af.jpg
http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/afffyy-1.png http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/afffyy-1.png http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/afffyy-1.png http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/afffyy-1.png http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/afffyy-1.png http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/afffyy-1.png
http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/afffyy-1.png http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/afffyy-1.png http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/afffyy-1.png http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/afffyy-1.png http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/afffyy-1.png http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/afffyy-1.png
http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/afffyy-1.png http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/afffyy-1.png http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/afffyy-1.png http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/afffyy-1.png http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/afffyy-1.png http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/afffyy-1.png
24/18 szabad
Az affikat n csinlom.
Jelenktezz
ITT

▬▬▬▬▬▬
CHAT

Vallsok
Vallsok : Buddhizmus

Buddhizmus

Ai  2009.09.05. 15:55

A buddhizmus filozfiai, illetve gyakorlat-alap vilgnzet, amely bizonyos orszgokban vallsi irnyzatok kialakulst eredmnyezte. Az i. e. 6. szzadban jtt ltre Indiban, s elssorban azoknak a krben terjedt, akik a hinduizmus ltal szentestett kasztrendszer ellen tiltakoztak.


Buddhizmus

Bevezets
A buddhizmust ltalban a trtnelmi buddhaknt ismert Gtama Sziddhrttl (Gautama Siddhartha) eredeztetik, aki i. e. 563–483 kztt lt, a harcosok kasztjba tartoz uralkod csald fiaknt. Maga a buddha sz jelentse: felbredett, megvilgosodott, olyan lny, aki megszabadult az anyagi vilg ktttsgeitl, s megvalstotta a tkletes, zavarodottsgtl s szennyezdsektl mentes tudatossg llapott.

Sziddhrta csods krlmnyek kztt szletett Indiban, s egy uralkod csald fiatal hercegeknt nevelkedett. Azonban megrz lmnyt jelentett szmra huszonkilenc ves kora krl az a felismers, hogy a betegsg, az regsg s a hall (vagyis a szenveds) minden rz lny osztlyrsze.

E felismerst kveten elhagyta a csaldjt, lemondott a gazdagsgrl, s a megvilgosods keresse rdekben remetnek llt. 35 vesen, egy jszakai elmlkedse alatt dbbent r arra, hogy a szenveds (azaz a lt alapveten nem kielgt volta) a tudatlansgbl (nem az intellektulis szegnysg, hanem a szellemi vaksg rtelmben) fakad, a szenveds oka a moh vgy (vagy ltszomj), mely a tudatlansgbl fakad; a szenvedstl val megszabaduls, ha megszntetjk az okt; ennek mdszere pedig a Nemes Nyolcrt svny. Az, aki legyzte a tudatlansgot, kpes megszabadulni a ltszomjtl, gy elri a Nirvnt (a nirvna jelentse ellobbans, a szenveds gykrokai lobbannak el). Htralv lett tantssal tlttte.

A Buddha nem isten, nem is egy isten fldi megtesteslse, hanem ember, aki ki van tve a betegsgeknek, megregedsnek, s akinek az lete szintn halllal vgzdik. De megklnbzteti a tbbi embertl, hogy minden szenvedlyt s elvakultsgot legyztt, azaz megvilgosodott, megvalstotta a Nirvnt. A szent iratok szerint Gtama Sziddhrtt tbb buddha elzte meg s fogja mg kvetni.

Buddha teht ember, aki legyztt nmagban minden szenvedlyt, szellemi tkletessge kvetkeztben hatalmas erk bontakozhattak ki benne, s erre a tudsra sajt erejbl tett szert, nem ms tantmesterek, isteni kinyilatkozs, vagy szent iratok tanulmnyozsnak a segtsgvel. Buddha tantsa szerint ez az t azonban a buddhv vlsig „msok vlemnye, s sajt elmlkedsnk rvn” vilgosodik meg. Br az tmutatsra szksg van, a szintzis hangslyos szerepet kap tantsaiban.

A tan- filozfia s valls
Buddha nem fektette rsba tanait, azok megismerse kzvettk tjn terjedt. A Tan folyamatosan vltozik a mai napig, kanonizlsa a klnfle iskolk ltal tartott zsinatok sorn trtnt. A legrgebbi iskolk pli nyelven rott knonja, a Tipitaka sem tekinthet a Magasztos beszdei kzvetlen lejegyzsnek, hiszen ezen (addig szban thagyomnyozott) szvegek Aska (i. e. 272-232) korban keletkeztek, teht b kt vszzaddal Buddha halla utn. Ennek ellenre meglehetsen konkrtan tmaszkodhatunk e szvegek tartalmi egysgre, a visszatr formulkra, gy pldul a „Ngy nemes igazsg”, a „Fgg keletkezs”, az „lland n nemlte”, a „Nemes nyolcrt svny”, s a „Nirvnrl, az jraszletsek sorozatnak megszntetsrl mint vgs clrl” szl tanttelek.

Buddha abbl a felismersbl indult ki tantsai sorn, hogy a vilgi jelensgek, amelyek krbevesznek bennnket, tmenetiek. A keletkezs s pusztuls rk krforgsban vltoz jelensgek mlyebb okait kutatva megllaptotta, hogy az ember s vilga fggetlen alkotrszek sszessge, a testi dolgok, rzsek, szlelsek, elkpzelsek, sztnk s tudatos cselekedetek kombincii, amelyek szintn ki vannak tve a vltozs rks krforgsnak.

Az tmeneti kapcsolatok j, minsgileg egyedi jelensgeket alkotnak, majd ezek felbomlsa utn a szintn vltozsnak kitett alkotrszek msfajta kapcsolatokra lpnek. A materializmussal ellenttben teht azt lltja, hogy nincs egy vgs, megbonthatatlan anyagi atomszersg, amely szervezettsgvel ltrehozza a testeket, s gondolkod szerveket, hanem ezek a fggetlen alkotrszek maguk is llandan vltoznak. Egyttal tagadja a halhatatlan lelkek, vagy szellem-mondok ltezst, amelyek a test elpusztulsa utn tovbb lnek. Nem ismeri el az rk s szubsztancia ltt sem, amelybl minden szellemi s anyagi keletkezett. (lsd. upanisadok Minden-Egy tana).

Az egyszer elemek, amelyek az egyn kls s bels vilgt meghatrozzk, folyamatos mozgsban vannak, azonban nem sszefggs nlkl, egymstl fggetlenl lpnek fel, s nem ok nlkl enysznek el, hanem szigor trvnyszersgek alapjn. Buddha tantsa szerint ezek az alapelemek a vilgtrvny (dharma) vgtelen sokasg megnyilvnulsai, amelyek jelen vannak az univerzum rendjben, a karma kvetkezmny-oksg elvn alapul erklcsi vilgrend kialaktsban.

Ezeknek az egyszer elemeknek szintn „dharma” a nevk. Mr nem tevdnek ssze msokbl, vglegesen klnll egysgek. A fld, vz leveg, tz ilyen dharmk, de a klnbz kpessgek, mint lts, halls, rzkels, az ntudat, a nem tuds, a gyllet, a vgy, az vatossg, a dicssg, a szpsg, a gazdagsg, az igazsg, a hamissg, a nemi hovatartozs, az alvs, az hsg, a betegsg, a szlets, a keletkezs, regeds, hall s sok-sok ms is.

Az llnyek s konkrt trgyak konkrt dolgai kivtelvel a rgi szvegek mindent dharmnak neveznek, amibl hats indulhat ki. A karma maga a cselekvsi knyszer. A dharma hindu "vilgtrvny" szerinti felfogsa itt egy szkebb rtelmezst kapott, amelyet a buddhizmusban alapvet, vagy vgs ltelemeknek is fordthatunk.

Buddha tantsnak lnyege, hogy az let egsz folyamata koordinlt elemek egyttmkdse, s ezek az elemek bizonyos fajta dologi lttel rendelkeznek, a fizikbl ismert "erk" analgijhoz hasonlan.

Ami szmunkra egysges szemlyisgnek ltszik, az Buddha szerint klnbz dharmk sszessge, szuperpozcija, amelyek ltszlag egysges egssz fondnak ssze. A dharmk egyttmkdse olyan harmonikus, elmlsuk s keletkezsk olyan gyorsan trtnik, hogy kptelenek vagyunk ennek tudatra bredni. A tapasztalat vilgban a dharmk lland mozgsban vannak, ms dharmktl fggen keletkeznek, majd megsemmislnek, hogy jaknak adjk t a helyet. Ltrejttk elfelttele ms dharmk sokasgnak ltezse, mint ahogy a nvny ltrejtte a legklnflbb krnyezeti hatsok fggvnye (mag, talaj, leveg, napsts, stb.). Ha egy dharma hatereje kimerl, az t ltrehoz okok ugyanolyan msik dharmt teremtenek, s ez lp a kiesett helybe.

Az ember teht, egy folyamatosan vltoz dharmk alkotta folyamat, amely a halllal sem szakad meg, mivel azok a dharmk, amelyek egyttesen alkotjk az egynt (termszeti, fizikai, erklcsi dharmk) a hall utn sem sznnek meg, hanem mkdnek tovbb, ltrehozva az alapfeltteleket egy j individuum megjelenshez. Ez az j individuum rkli az elpusztult test valamennyi j s rossz tettnek kvetkezmnyeit.

A brahmanizmussal, hinduizmussal ellenttben, amelyek szerint a halott testbl egy nll szellemi-mond szakad ki, s hatol be az j anyatestbe, s mintegy birtokba veszi a lthez szksges fizikai krnyezetet, addig Buddha egy olyan jramegtesteslst tant, amelyben egy szntelenl vltoz s mozgsban lev ntudatramls hozza ltre, a vget rt ltezsben felgylemlett erk hatsa rvn, az j individuumot.

Ennek megfelelen a llekvndorls kifejezs csak akkor alkalmazhat a buddhizmusra, ha "lelken" valami teljesen mst rtnk, mint a brhmank, vagy mint a legtbb kori, keresztny, vagy iszlm filozfus. A halott, s az, aki a tle rkltt karmikus erk rvn jjszletik, kt klnbz lny, de mgsem az, mivel az j szksgszeren kvetkezik a rgibl, mint rsgvltskor az rtzek is folyamatossgukban kvetik egymst.

A kt lt kztti sszektkapocs az akaratmegnyilvnulsok s hajlamok sszessge, amelytl az j ltezs elemeinek (dharmk) sszefondsa fgg, mindenekeltt a vgy az let akarsra (trisn).

Az let szenveds, mivel mland, s mg a legboldogabb egyn is ki van tve a betegsgeknek, regsgnek, hallnak. Ez a szenveds csak akkor sznhet meg, ha a trisn s a szenvedlyek, amelyek az jramegtesteslst elidzik megsznnek. Ez azonban csak fokozatosan, sok jjszlets utn lehetsges.

Buddha gy tli meg, hogy a szenveds nlkli ltezshez fokozatos elrehaladssal kzelthetnk, amikor is kezdetben a vilgi lt erklcsi negatvumai sznnek meg, majd ksbb, szellemi meditcik s aszkzis segtsgvel a szenvedlyek lassanknt kikszbldnek.

A sokszoros jjszlets sorn, egyre inkbb kzeltnk a szenvedlyektl mentes lethez, mg csaknem vgtelen jjszlets s megszmllhatatlanul sok ltformk meglse utn elrjk a tkletesen szenvedly- s szenvedsmentes ltezst, s vilgi vndorlsunk vget r. Megsznik a karmnk ltal elrt s kiknyszertett jjszletsi folyamatsor, eljutunk a nirvna rk nyugalmba. Ez maga is dharma, a vilgtrvny realitsa, de ez abban klnbzik minden ms dharmtl, hogy ezt nem a hajlamok (szanszkra) idzik el, teht nem is enyszhet el.

Ez a realits a blcs szmra a boldogt egyetlen llapot, ami akkor is fennmarad, ha az sszes mland dharma elenyszik.

A buddhista hitvallst szmos felirat a kvetkezkppen foglalja ssze:

„Az okozati felttelektl fgg dharmk (ltelemek) okait a Tkletes feltrta, s azt is, hogyan lehetsges ezeknek a dharmknak a megszntetse. Ebbl ll a nagy aszkta tana.”

Amennyiben Buddha a megvlts tannak lnyegt a dharmkra vonatkoz elmletben ltja, akkor a buddhizmus koherens filozfiai rendszerknt rtelmezhet. A ltezs folyamatait racionalitssal vizsglja, s megprblja feltrni a folyamatok kztti oksgi kapcsolatokat. Eltekint az olyan rk szubsztancik felttelezstl, mint isten, llek, anyag, ezzel egytt metafizikus szemllet rendszer, karmikus kvetkezmnyekrl s megvltsrl beszl, elismeri a mland tlvilgi lnyek ltezst a mennyekben s az alvilgban. A szent dolgok irnti elktelezettsge, erteljes etikai tartalma, szervezeti felptse miatt a buddhizmust azonban vallsi rendszerknt trgyalhatjuk.

A szenvedsekkel teli vilg hangslyozsa, a folyamatos kpzds - pusztuls kpei miatt a felletes szemll szmra a buddhizmus pesszimista sznezetnek tnhet, azonban a hit, hogy ezeken a szenvedseken a sajt akaratunkbl rr lehetnk, hogy a szanszrt mkdsben tart ok-okozati lncolat felhasznlsval jjszletsi lehetsgeinket megszntessk, hogy a j fellkerekedik a rosszon, s ltezik az rk boldogsg, a buddhizmust optimizmus hatja t.

A bizalom az erklcs hatalmban, a remny a megvlts bekvetkezsben Buddha s kvetinek ders ert adnak a mindennapok szenvedseinek lekzdsben. Buddha szobrai mindentt diadalmas rmt sugroznak, tantvnynak is arra kell trekednie,hogy minden rossz kedlyllapotot lekzdjn, szellemi tisztasgra, emelkedett lelki nyugalomra tegyen szert. Buddha elveti az nsanyargatst, a brahmanista lemondst s szigor aszkzist, helyette a tiszta, hideg, s jzan szellemi magatartst helyezi eltrbe.

A buddhizmus fbb iskoli
A buddhizmus tanrendszere egy hasonlattal lve egy nagy hzra hasonlt, amelyre a lakk folyamatosan jabb emeletrptseket hznak fel, s amg a fenn lakk szksgesnek s jogosnak ismerik el az als emeletek ltezst, addig az als emeletek laki idegenkedve, elutastan viselkednek az emeletrptsi trekvsekkel szemben.

A kt f ramlat a thravda (si tants) s a mahjna (nagy szekr, vagy nagy jrm) nven ismert. (A theravada buddhizmust a mahajna hvei nevezik hinjna (kis szekr, vagy kis jrm) buddhizmusnak is, de ezt a theravada hvei termszetesen nem szeretik.)

Mindketten elismerik az si iratok tantsait, azonban mahjna, a hagyomnyos buddhista tanokat trtelmez gondolatvilgt j iratok felfedezsvel prblta igazolni, amit a „kis szekr” kpviseli ktsgbe vontak. Az indiai „szellem” tolerancijnak s trelmnek ksznheten, a kt f tbor kztt sem alakult ki eurpai rtelemben vett vallsi ellentt, st, mig elfordul, hogy a kt buddhista ramlat hvi egyazon kolostorban lnek egytt a legnagyobb egyetrtsben.

Mindkt irnyzat szerint a jelensgek nem rendelkeznek nvalval, egy egysges megfoghat s azonosthat lnyeggel, a vilg valamennyi jelensgt tmenetinek tartjk. Mindkt iskola elismeri, hogy a Parinirvna (teljes kialvs) utn nem lehet a semmit lltani a Buddhrl.

Gtama tanait ksbb tantvnyai foglaltk rsba. A legrgibb irat a pli nyelv Tipitaka - szanszkrit:Tripitaka (hrom kosr), amely az alaptantsokat rja le. Ezek kiindulpontja az a felismers, hogy az egsz let szenveds, melynek oka az lethez val ragaszkods. Akinek sikerl lemondania a vgyakrl, az kiszabadul az jabb szenvedseket hoz jjszletsekbl, s eljut a Nirvnba, ami nem a teljes megsemmisls, hanem a lten tli, szavakkal ki nem fejezhet llapot a mahjna irnyzat szerint, mg a hnajna szerint csak a vgyak kialvsa. Mindkt irnyzat elismeri, hogy a Parinirvna (teljes kialvs) utn nem lehet a semmit lltani a Buddhrl.

A mahjna sztri (tanknyvei) szanszkrit, [knai s tibeti nyelven rott mvei kzl a Tipitakn fell a kvetkezk a legfontosabbak:

    * A blcsessg tkletessge (Prdnyprmita)
    * A Tiszta Orszg rendszere (Szukhvati-vjha)
    * A J Trvny Ltusza (Szaddharma-pundarika)
    * A Tan ceyloni kinyilatkoztatsa (Lankvatra)
    * A Buddha-kszer (Buddhvatamszaka)

Az eredeti, rgebbi felfogs szerint (thravda iskola) a buddhk szma korltozott, a vilg meghatrozott korszakaiban lpnek fel, s ugyanabban a kozmikus rendszerben csak egy ltezik bellk. A hinjna szerint az egyn kls s bels vilga is egyszer elemekre oszthat, amelyek azonban szigor trvnyszersgnek vannak alrendelve.

A mahjna ezzel szemben azt tantja, hogy a vilg egysges, s minden a tudat teremtmnye (jgcsra), de van olyan irnyzat is (madhjamaka), amely e vilgot illzinak, nem lteznek, nlt nlklinek tartja. A jgcsra filozfia alaptja Vaszubandhu, a madhjamaka filozfia alaptja pedig a msodik szzadban lt Ngrdzsuna.
Tibeti csrten a Himalja lbnl

A jelenleg elterjedtebb mahjna szerint a buddhk szma csaknem vgtelen, s minden lnyben benne van potencilisan a buddhv vls kpessge, azaz a szmtalan jjszletsek fokozatosan rlelik buddhv azt, aki erre az tra lp, gy a ltezs megannyi fokn ll lny kztt jelenleg is tallhat olyan, aki a jvben buddhv rik majd. A nirvna a mahjna irnyzat szerint nem a teljes megsemmisls, hanem a lten tli, szavakkal ki nem fejezhet llapot, mg a hinjna szerint csak a vgyak kialvsa.

A mahjna felsbbrendnek tartja magt, s lenzen hinajnnak, kis, azaz hitvny szekrnek nevezi az eredeti, rgebbi felfogst. Azt vallja, hogy minden embernek trekedne kell arra, hogy bodhiszattvv (A bdhiszattvk olyan megvilgosodott lnyek, akik sajt nirvnjukat elhalasztva az jjszletst vlasztottk azrt, hogy az emberisget szolgljk.) vljon, ennek a clnak a megvalstsa rdekben aktv etikt tant.

A szmtalan buddha felttelezse a mahjna buddhizmusban felvetette annak a lehetsgt is, hogy ezek a mr dvzltek jtkony hatssal vannak a fldi llnyekre, teht hozzjuk imdkozni szintn dvzt hats. Ezzel egytt kialakult egy gazdag mitolgiai hitkr, amelyeket a hinduizmushoz hasonlatos kultuszokkal imdtak. A mahjna buddhista eszmekr megjelense elsegtette a buddhizmus terjedst olyan orszgokban is, ahol a kultuszoknak, a tbbisten hitnek s vallsi tiszteletnek rgebbi, mly gykerei voltak (pldul brahmanizmus).

A meglv ind vallsok, elssorban a hinduizmus, brahmanizmus behatsainak kvetkeztben ppen a mahjna buddhizmus adott lehetsget az eredeti tanok httrbe szortsra, illetve arra, hogy megtrje a tan ellenllerejt. Ezzel egyidben (i. sz. 1000 krl) mr megmutatkoztak a jelei a valls bizonyos mrtk regresszijnak is (ebben a szubkontiens szaknyugati rszn ekkortjt terjeszked iszlm is szerepet jtszott). Ezzel egytt lehetsget adott, tbbek kztt, az indiai kasztrendszer merevsgnek feloldsra, hiszen a buddhista szerzetesrendek kasztoktl fggetlenl fogadtak be "bdhiszattvkat".

Elterjeds s vltozatok
Az i. e. 3. szzadban Ceylonon s Neplban, misszionriusok trt tevkenysge tjn az 1. szzadtl Knban, a 4. szzadban Koreban s Indonziban, mg Japnban a 6., Tibetben a 8., Mongliban s a mai Oroszorszg egyes terletein pedig az els ezredfordultl terjedt el.

Indoknban (Kambodzsa Khmer birodalom , Angkor) s Ceylon (Sri Lanka) szigetn Hts-Indiban, Burmban (Mianmar) a hnajna vagy thravda buddhizmus a meghatroz. Az Indonz szigetvilgban az iszlm terjedsig a hinduizmussal vllvetve ers vallsi tnyez volt.

A knai szellemi letben, a knai univerzalista tanok mellett sokszor csszri tmogatssal, sokszor hivatalos ldztetsek kzepette tartotta meg befolyst. Knban, Koreban s Japnban elssorban a meditcis iskola terjedt el, a mahjna klnbz vltozatai (pldul:Tiszta Fld buddhizmus s a meditcit hangslyoz irnyzat, a csan (koreai szon, japn zen).

A zen ma is Japn legnagyobb buddhista szektja, egyedi vonsokkal, mint pldul, hogy a kezdetektl elvetette a papi ntlensget. Ezek a buddhista iskolk mr bsgesen mertettek a taoista szemlletbl, illetve a kelet-zsiai termszetvallsok vilgbl.

Tibetben (s Mongliban, valamint Oroszorszg egyes terletein) a mahjna ritulibl, illetve a mgikus formk citlsbl kialakultak a buddhista tantrizmus klnbz fajti is, amelyek a ksbbiekben nll szekrr alakultak (pldul gymntszekr). Ez az ramlat i. sz. 600-as vekben Benglibl kiindulva rkezett Tibetbe, azonban az itteni ("bon": egyfajta dmonhit) vallssal szemben kezdetben csak kevss rvnyeslt.

Amint az indiai szerzetesek, a papsg szerepe ersdtt a szellemi, kulturlis s llami letben, gy vette t az llam irnytsnak szerept az a sajtos iskola, amely a „khubilgani rklsi rend” nven vlt ismertt, ahol is felttelezik, hogy a lhszai fpap, a dalai lma halla utn az egy gyermekben testesl meg jra, akinek kiltt klnbz gi jelek alapjn meg lehet llaptani. A tan sszefoglal neve a vadzsrajna. Ngy f irnyzata a nyingmapk, a szakjapk, kagypk s a gelukpk. szentsge, a dalai lma e negyedik irnyzat kvetje.

A lmaista hierarchia s egyhzrend helyzetben nagy vltozsokat hozott Tibet knai annektlsa (1951), ami a dalai lmt Indiba val meneklsre knyszertette (1959).

Szoks kln venni az Amerikban s Eurpban terjed buddhizmust, br a metafizikai tantsok nem trnek el a fentebb emltett hagyomnyos iskolktl, de a kzssgi elrsok tern megprblnak alkalmazkodni a nyugati letformhoz.

Az .n. jobboldali t a fggsg kioltst a vgyak kioltsval akarja megvalstani, az .n. baloldali, tantrikus t, megengedi a vgyakat, amennyiben a fggsget el lehet kerlni tudssal (ld. Epstein, 2005).

A buddhizmus Magyarorszgon
Magyarorszgon a buddhista irodalomnak komoly hagyomnyai vannak, Krsi Csoma Sndortl kezdden a 20. szzad els felben megjelent fordtshttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/hu/0/05/Tari_stupa.jpgokig. A buddhista tanok kzvetlenl is terjedhettek, ppen az egyhzilag legsttebb idkben, ugyanis Budapesten 1956-ban megalakult a Buddhista Misszi, a nmet szrmazs Lma Anagarika Govinda tmogatsval. Knyveket ugyan nem adhattak ki, m „szamizdat” formjban mr a '80-as vekben jegyzeteket sokszorostottak, amik '89 kzeledtvel egyre komolyabb klst kaptak, s knyvknt is megjelenhettek.

A misszi vezetje Hetnyi Ern volt, aki maga is megkapta a lma-beavatst. Ezekben az vekben szentsge, a dalai lma tbbszr is jrt Budapesten, mg „els”, hivatalos tja eltt…

Ugyancsak 1956-ban alaptotta Hetnyi Ern (Berlinben s Budapesten egyidejleg) a nemzetkzi buddholgiai intzetet, amely a Krsi Csoma Sndor Buddholgiai Intzet nevet kapta.

1990 utn sorra alakultak a buddhista rendek, iskolk, a hirtelen jtt szabadsg azonban itt is bizonyos fok felhgulst eredmnyezett. A tan knyvkiadsa is tvette a knnyedebb, m kevsb alapos angolszsz kziknyveket, ugyanakkor Krsi Csoma Sndor munkinak j rsze mg ma is lefordtatlan.

Magyarorszgon ezidig ht sztpt (emlkhelyet) ptettek: Budapesten 2, Budakeszin, Bkkmogyorsdon (Csernelyben), Zalaszntn, Tar kzsgben s Becskn 1-1.

 

http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/men.png
JapnrlZeneDivat
FilmekInteraktv
ExtrkFoldal

http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/oldal-1.png
Design: Ai
Szerk.: Ai
Link: katt
katt
Trhely: katt
Tma: Japn
Ajnlott bngsz: Mozilla Firefox

Msik oldalaim:
.ANIMEWORLD.
.KOREANDREAM~.

Button:

http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/button.jpg


Szmll-分子
Induls: 2007-12-01
 

http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/trsoldalak.png
http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/natsuyaki_miyabi.jpg http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/kjel.png  http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/kjel.png

 3/2 szabad.
Jelentkezni a VK-ben lehet.

  

http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/elite-1.png

http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/minifofo1.gif http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/minifofo1.gif http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/minifofo21.gif http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/minifofo21.gif http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/minifofo21.gif http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/minifofo21.gif http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/minifofo21.gif http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/minifofo21.gif http://users1.ml.mindenkilapja.hu/users/tarhelyanimeworld/uploads/minifofo21.gif
9/7 szabad


 

 


Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!