Sintoizmus
Ai 2009.09.05. 15:46
Olvass az si japn vallsrl!
Sinto
A Sinto elssorban japn valls. A sintoizmus a japn kultrval csaknem egyidben alakult ki, s olyan vallsi kultra, ami ettl a nptl fggetlenl soha nem ltezett. Br a sinto tbb mint 91 000 000 hvet mond magnak Japnban, ami a lakossgnak mintegy hromnegyed rsze, egy felmrs szerint csupn 2 000 000 ember, vagyis a felntt lakossg 3 szzalka vallja, hogy valban hisz a sinto vallsban. Ennek ellenre a sintokutat Sugata Masaaki ezt mondja: A sinto olyan kibogozhatatlanul tszvi a japn mindennapi let egszt, hogy az emberek aligha vannak tudatban ltezsnek. A japnok szmra ez szinte nem is valls; sokkal inkbb krnyezetk olyan magtl rtetd rsze, mint a leveg, amit bellegeznek. Mg azok is, akik azt lltjk, hogy ket nem rdekli a valls, vsrolnak sinto amulettet, hogy vja ket a kzlekedsben, eskvjket a sinto hagyomny szerint tartjk, s az venknti sinto nnepeken mdfelett kltekeznek.
A sinto megnevezs az i. sz. VI. szzadban keletkezett, hogy megklnbztesse a helyi vallst a buddhizmustl, ami lassanknt megvetette a lbt Japnban. Termszetesem 'japnok vallsa', mr a buddhizmus megjelense eltt is ltezett - jelenti ki Sachiya Hiro, a japn vallsok kutatja -, de szoksokbl s 'hagyomnyokbl' ll, tudat alatti valls volt. A buddhizmus megjelensvel azonban az emberek felismertk, hogy ezek a hagyomnyok egy japn vallst alkotnak, ami a buddhizmustl, a tlk idegen vallstl klnbztt.
Nehz hajszlpontosan megllaptani, mikor bukkant fel az si sinto, azaz a japnok vallsa. Kezdete egybeesik az elraszt mvels rizstermeszts megjelensvel. Az elraszt mvels rizstermesztshez jl szervezett s szilrd kzssgekre volt szksg - fejti ki a Kodansha Encyclopedia of Japan -, s kialakultak azok a paraszti npszoksok, amelyek ksbb igen fontos szerepet jtszottak a sinto vallsban. Az akkori emberek a termszettel kapcsolatban szmos istent gondoltak ki s tiszteltek. Ehhez a tisztelethez jrult mg az eltvozott lelkektl val flelem, ami a megbktsket szolgl szertartsokhoz vezetett. Ebbl fejldtt ki ksbb az sk imdata. A sinto hit szerint az eltvozott lleknek tovbbra is ltezik a szemlyisge, amit a hall beszennyezett. Amikor az elhunytnak a hozztartozi emlkszertartsokat vgeznek, a llek minden gonoszsgtl megtisztul, s bks, jakarat egynisget vesz fel. Idvel az sk szelleme egy si vagy vdelmez istensg rangjra emelkedik. Mindez azt mutatja, hogy a llek halhatatlansgnak elkpzelse e valls szmra is alapvet, s befolysolja a hvk magatartst s cselekedeteit (Zsoltrok 146:4; Prdiktor 9:7, 8, 12).
A termszet isteneit s az si isteneket szellemeknek kpzeltk el, akik lebegnek s betltik a levegt. Az nnepek alkalmval az emberek arra krtk az isteneket, hogy ereszkedjenek le az erre az alkalomra kln megszentelt helyekre. Azt hittk, hogy az istenek tmenetileg egy sintai-ban - az imdatnak olyan trgyaiban, mint pldul a fk, a kvek, a tkrk vagy a kardok - laknak. Az isteneket lehv szertartsokat smnok vagy szellem-mdiumok vezettk.
Az istenek leszllhelyei, amiket az nnepekre tmenetileg megtiszttottak, fokozatosan llandbb formt ltttek. Az emberek oltrokat ptettek a jindulat, ket ltszlag megld isteneknek. Kezdetben nem faragtk ki maguknak az istenek kpmst, hanem a sintai-kat imdtk, amikben szerintk az istenek szelleme lakott. Mg egy egsz hegy is, mint pldul a Fudzsi, szolglhatott sintai-knt. Idvel olyan sok isten lett, hogy a japn nyelvben megjelent a yaoyorozu-no-kami kifejezs, ami sz szerint azt jelenti: nyolcmilli isten (a kami isteneket vagy istensgeket jelent). Ma ezt a kifejezst szmtalan isten rtelemben hasznljk, mivel az istensgek szma a sinto vallsban llandan n.
Amikor az oltr kerlt a sinto szertartsok kzppontjba, minden nemzetsg ptett egy oltrt a maga vdelmez istennek. Az i. sz. VII. szzadban azonban, amikor a csszri csald egyestette a nemzetet, a napistennt, Amateraszu mikamit nemzeti istensgg s a sinto istenek kzponti alakjv emeltk. Az idk folyamn kialakult az a mtosz, hogy a csszr a napistenn kzvetlen leszrmazottja. Ennek a hitnek a megerstsre az i. sz. VIII. szzadban trvnybe foglaltk a sinto kt legfontosabb rsmvt, a Kodzsiki-t s a Nihongi-t. Ezek a knyvek azltal, hogy mtoszaikban a csszri csaldot mint az istenek leszrmazottait brzoltk, hozzjrultak a csszrok felsbbsgnek megerstshez.
A napistenn a sinto mitoszkban
A sinto mtosz szerint a rgmlt idben Idzanagi isten megmosta bal szemt, s gy adott letet a hatalmas istennnek Amateraszunak, a Nap istennjnek. Ksbb a tenger sksgainak istene, Szuszanoo gy megijesztette Amateraszut, hogy az elbjt egy gi sziklabarlangba, elzrva a bejratot egy nagy szikladarabbal. A vilg sttsgbe borult. Ekkor az istenek tervet ksztettek, hogy Amateraszut kicsalogassk a barlangbl. Kakasokat gyjtttek ssze, amelyek kukorkolsukkal jelzik a hajnalt, s ksztettek egy nagy tkrt. A szakaki-fkra kszereket s szvetszalagokat akasztottak. Akkor Ame-no Udzume istenn tncolni, s lbval egy felfordtott dzsn dobolni kezdett. Vad tnca kzben letpte ruhit, mire az istenek hangos nevetsben trtek ki. Mindezek felkeltettk Amateraszu kvncsisgt; kilesett a barlangbl s megltta magt a tkrben. A tkrkp kicsalogatta t, s akkor az erszak istene a keznl fogva megragadta s kivitte a szabadba. S akkor a vilg jra kivilgosodott a napistenn sugaraitl (New Larousse Encyclopedia of Mythology). (V. 1Mzes 1:3-5, 14-19; Zsoltrok 74:16, 17; 104:19-23.)
Az nnepek s szertartsok vallsa
A sinto mitolgia e kt knyvt azonban nem tekintettk ihletett rsoknak. rdekes mdon a sinto vallsnak nincs ismert alaptja, s nincsenek szent iratai sem. A sintoizmus egy sorozat 'nincs'-bl ll valls - jelenti ki a sintokutat Shouichi Saeki. Nincsenek meghatrozott hitttelek, nincs rszletes teolgia. Szinte nincsenek trvnyek, amiket be kellene tartani ... Br olyan csaldban nttem fel, amely hagyomnyosan ragaszkodott a snthoz, nem emlkszem arra, hogy brmilyen komoly vallsi oktatsban rszesltem volna. A sinto kveti szmra a tanttelek, a trvnyek nem fontosak, st idnknt mg az sem, hogy mit imdnak. Nha mg az is elfordult - rja egy sintokutat -, hogy egy oltrnl az ott imdott istent egy msikkal cserltk fel anlkl, hogy az emberek, akik azt az istent imdtk, a cserbl brmit is szrevettek volna.
Eredetileg a sinto azokat a cselekedeteket, amelyek elsegtettk egy kis kzssg sszhangjt s meglhetst, 'jnak' tekintette, azokat pedig, amelyek ezeket akadlyoztk, 'rossznak'. Az istenekkel, a termszettel s a kzssggel val sszhangot tartottk a legrtkesebbnek. Minden, ami megzavarta a kzssg bks sszhangjt, erklcsi rtktl fggetlenl rossz volt.
Mivel a siratnak nincsenek meghatrozott hitttelei vagy tantsai, a kzssg sszhangjt az nnepeken s szertartsokon keresztl segti el. A sintoizmusban az a legfontosabb - fejti ki a Nihon ShukyoJiten cm enciklopdia -, hogy az emberek megtarjk-e az nnepeket vagy sem. Az, hogy az si istenek tiszteletre rendezett nnepsgeken egytt nnepeltek, hozzjrult a rizstermel kzssgekben l emberek kzssgi szellemhez. A fontosabb nnepek rgen is, ma is a rizstermelshez kapcsoldnak. Tavasszal a vidki emberek arra krik a rizsfldek istennjt , hogy jjjn el hozzjuk, s a j termsrt imdkoznak. sszel megksznik isteneiknek az aratst. Az nnepek alatt egy mikori-n, azaz egy hordozhat oltron krbeviszik isteneiket; s azltal, hogy esznek s rizsbort (sake) isznak az istenekkel, benssges kapcsolatot polnak velk.
A sinto kveti gy vlik: mieltt kapcsolatba lpnnek az istenekkel, meg kell tiszttaniuk magukat az sszes erklcsi tiszttalansgtl s bntl. Ezen a ponton lpnek be a szertartsok. Egy szemly vagy egy trgy megtiszttsnak kt mdja van. Az egyik az harai, a msik a miszogi. Az harai esetben egy sinto pap az rkzld szakaki-fa egy gt, aminek a vgre paprcskokat vagy lenrostokat ktttek, lengeti a megtiszttand trgy vagy szemly fltt; a miszogi-nl pedig vizet hasznlnak. Ezek a megtiszttsi szertartsok annyira alapvetek a sinto vallsban, hogy egy japn szerz ezt lltotta: Nyugodtan mondhatjuk, hogy ezek nlkl a szertartsok nlkl a sinto [mint valls] nem ltezne.
A sinto alkalmazkodkpessge
Az nnepek s a szertartsok szervesen hozztartoznak a sirathoz mindazon talakulsok ellenre, amiken a sinto valls az vek sorn keresztlment. Milyen talakulsok trtntek? Egy sintokutat a siratban trtnt vltozsokat egy felltztetett babval szemllteti. Amikor a buddhizmus bevezetsre kerlt, a sinto magra lttte a buddhista tantsokat. Amikor az embereknek erklcsi tmutatsra volt szksgk, felvette a konfucianizmust. A sinto rendkvl alkalmazkodnak bizonyult. A szinkretizmus, azaz az egyik valls elemeinek beolvasztsa egy msikba, mr a sinto trtnetnek nagyon korai szakaszban elfordult. Br a konfucianizmus s a taoizmus is, amely gy ismert Japnban, mint a jin s jang tja, titatta a sinto vallst, a sinto fknt a buddhizmussal keveredett.
Amikor a buddhizmus Knn s Koren keresztl belpett Japnba, a japnok hagyomnyos vallsi szoksaikat sinto-nak, vagyis az istenek tjnak neveztk el. Az j valls megjelense azonban megosztotta Japnt aszerint, hogy valaki elfogadta-e a buddhizmust, vagy sem. A buddhizmust tmogat tbor azt hangoztatta: Minden szomszdos orszgnak ez az imdati formja. Mirt kellene Japnnak klnbznie tlk? A buddhizmust ellenzk gy rveltek: Ha a szomszdos orszgok isteneit imdjuk, sajt isteneinket haragtjuk meg. Tbb vtizedes viszly utn vgl a buddhizmus tmogati gyztek. Az i. sz. VI. szzad vgn, amikor Stoku uralkod ttrt a buddhista hitre, az j valls vgrvnyesen gykeret vert.
Amint a buddhizmus a vidki kzssgekben is terjedni kezdett, beletkztt a helyi sinto istensgekbe, akik fontos szerepet jtszottak az emberek mindennapi letben. A kt vallsnak az egyms mellett ltezs rdekben klcsns engedmnyeket kellett tennie. A kt valls sszeolvadst elsegtettk a buddhista szerzetesek, akik a hegyekben aszkta letmdot folytattak. Mivel a hegyeket a sinto istensgek lakhelyeinek tekintettk, a szerzetesek aszketikus letmdja a hegyekben kzrehatott a buddhizmus s a sinto sszetvzsben, s a jinguji-k, vagyis a szently-templomok megptshez vezetett. A kt valls fokozatosan sszeolvadt egymssal, de a buddhizmus a vallsi elmletek kialaktsval tnt ki.
Idkzben gykeret vert az a hit, hogy Japn egyfajta isteni nemzet. Amikor a mongolok megtmadtk Japnt a XIII. szzadban, megszletett a kamikaz-bavetett hit, aminek sz szerinti jelentse isteni szl. A mongolok ktszer is hatalmas hajhaddal tmadtk meg Kjs szigeteit, s mindktszer a vihar akadlyozta meg az invzit. A japnok azt hittk, hogy ezeket a viharokat s szeleket (kaze) sinto isteneik (kami) idztk el, s ez jelentsen nvelte isteneik tekintlyt.
A sinto istensgekbe vetett nvekv bizalom kvetkezmnyeknt ket tekintettk az eredeti, si isteneknek, mg a Buddhkat s a boddhiszatvkat (leend Buddhk, akik segtenek msoknak elrni a megvilgosodst;) csupn az istensg helyi, idszakos megnyilvnulsainak tartottk. Ezen sinto-buddhista ellentt kvetkezmnyeknt a sin klnfle iskoli alakultak ki. Nhnyuk a buddhizmust hangslyozta, msok a sinto isteneket dicstettk, megint msok a konfucianizmus egy ksbbi formjt hasznltk tantsaik felkestsre.
A csszrkultusz s az llami sinto
A kt valls vekig tart egyttlse utn a sinto teolgusok egyszerre gy talltk, hogy a knaiak vallsi eszmi tiszttalann tettk vallsukat. Ezrt ragaszkodtak az si japn vallshoz trtn visszatrshez. Megszletett a helyrelltsi sinto-knt ismert j iskola. Egyik f kpviselje Norinaga Motoori volt, egy XVIII. szzadi tuds, kornak jelents teolgusa. A japn kultra eredetnek keressekor Motoori a klasszikusokat tanulmnyozta, klnsen a Kodzsiki-nek nevezett sinto rsokat. A napistenn, Amateraszu mikami felsbbsgt tantotta, s azt, hogy a termszeti jelensgekrt valamikpp az istenek a felelsek. Ezenkvl tantsa szerint az isteni gondvisels kiszmthatatlan, s tiszteletlensg az embertl megprblni kikutatni azt. Az ember ne tegyen fel krdseket, inkbb vesse al magt az isteni gondviselsnek - ez volt az elkpzelse (sais 1:18).
Egyik kvetje, Atsutane Hirata, kibvtette Norinaga elkpzelst, s arra trekedett, hogy jra visszalltsa a sinto tisztasgt s megszabadtsa azt valamennyi knai hatstl. Mit csinlt Hirata? Egyestette a sintt a hitehagyott keresztnysg elmleteivel! A Kodzsiki-ben emltett Ameno-minakanuszi-no-kami istent a keresztnyisg Istenhez hasonltotta, s ezt a vilgegyetem felett uralkod istent gy rta le, mint akinek kt alrendelt istene van: a Legfbb Fensges Teremt (Takamimuszubi) s az Isteni Teremt (Kamimuszubi). Szemmel lthatan ezek brzoltk a frfi s a ni elvet (Religions in Japan). teht elfogadta a rmai katolicizmus tantst a hromsgistenrl, br ez soha nem vlt a sin f tantsv. Ennek ellenre Hirata azzal, hogy az gynevezett keresztnyisget a sntba keverte, vgl is tltette a monoteizmus keresztny formjt a sinto gondolkodsba (sais 40:25, 26).
Hirata teolgija vlt a csszrkultusz-mozgalom alapjv, ami 1868-ban a feudlis katonai dikttorok, a sogunok megdntshez s a csszri uralom visszalltshoz vezetett. A csszri kormnyzat Hirata tantvnyait nevezte ki a sinto valls llami biztosainak. k tmogattk azt a mozgalmat, amely a sintt llamvallss tette. Az j alkotmny rtelmben a csszr Amateraszu mikami napistenn kzvetlen leszrmazottja, s mint ilyen szent s srthetetlen volt. Ezltal vlt az llami sinto legfbb istenv (Zsoltrok 146:3-5).
A sinto szent irata
Br a sintnak megvoltak a maga si feljegyzsei, szertartsai s imi a Kodzsiki, a Nihongi s az Engisiki cm rsokban, az llami siratnak szksge volt egy szent knyvre. Meidzsi csszr 1882-ben kiadott egy rendeletet a katonknak s a tengerszeknek. Mivel ez a csszrtl szrmazott, a japnok szent iratnak tekintettk, s a fegyveres erknl szolgl frfiak szmra ez vlt a napi elmlkeds alapjv. Ez az rs kihangslyozta, hogy az egynnek az isten-csszrral szembeni adfizetsi ktelezettsge s egyb ktelessgei fontosabbak minden ms ktelezettsgnl.
A sint szent irat akkor kerlt kiegsztsre, amikor a csszr 1890. oktber 30-ra kiadta oktatsgyi rendelett. Ez nem csupn lefektette az iskolai nevels alapjait, hanem egyszersmind az llami sinto szentrsv is vlt - fejti ki Shigeyoshi Murakami, az llami sinto kutatja. A rendeletben az llt, hogy az oktats alapja a mitikus csszri sk s alattvalik kztti trtnelmi kapcsolat. Hogyan tekintettk a japnok ezeket a rendeleteket?
Amikor mg iskolba jrtam, egy alkalommal az [iskola] aligazgat[ja] egy szemmagassgban tartott fadobozt hozott fel tiszteletteljesen az emelvnyre - emlkszik vissza Asano Koshino. - Az igazgat tvette a dobozt, s kivett belle egy tekercset, amelyen a csszr oktatsgyi rendelete volt. Mialatt a rendeletet felolvastk, mlyen meghajtottuk a fejnket, egszen a befejez szavak elhangzsig. 'felsge neve s pecstje'. E szavakat olyan sokszor hallottuk, hogy mlyen belnk vsdtek. 1945-ig a mitolgin alapul oktatsi rendszer gy irnytotta az egsz nemzetet, hogy az abszolt csszrh volt. Az llami sintt tekintettk a vallsok vallsnak, a tovbbi 13 sinto szektt pedig, amelyek ms hittteleket tantottak, az gynevezett szekts siratba soroltk.
Japn vallsi kldetse - a vilghdts
Az llami sintnak is megvoltak a maga blvnyai. Minden reggel sszetettem a kezemet, elszr a Nap eltt, ami Amateraszu mikami istenn szimbluma, majd kelet fel, a csszri palota irnyba fordulva imdtam a csszrt - emlkszik vissza Masato, egy idsebb japn frfi. A csszrt alattvali istenknt imdtk. A napistenntl val szrmazsa miatt a legfbbnek tekintettk politikai s vallsi szempontbl egyarnt. Egy japn professzor ezt nyilatkozta: A csszr emberi alakban megjelent isten. egy szemmel lthat istensg.
Ennek eredmnyeknt kialakult az a tants, miszerint e tnemnyes vilg kzppontja a mikd [csszr] orszga. Ebbl a kzppontbl kell kiterjesztennk ezt a Nagy Szellemet a vilg minden rszre ... A Nagy Japn kiterjesztse a vilg minden rszre, s az egsz vilg felemelkedse az istenek orszgv - ez a jelen srgs feladata, legfbb ktelessge, ez a mi rk s nem vltoz clunk (The Political Philosophy of Modern Shinto, D. C. Holtom mve). Nyoma sem volt az egyhz s az llam sztvlsnak!
John B. Noss Man's Religions cm knyvben megjegyzi: A japn hadseregben gyorsan eluralkodott ez a szemllet. Hbors beszdeik rszv tettk, mondvn: a hdts Japn szent kldetse. Ezekben a szavakban a valls valamennyi rtkvel titatott nacionalizmus logikus kvetkezmnyt lthatjuk. Mennyi szenvedst hozott a japnokra s ms npekre a csszrnak fknt a sinto mtoszokra alapozott istentse s az, hogy a vallst nacionalizmussal elegytettk!
Ameddig az llami sinto s csszri rendszere fennllt, a japnoknak nem volt ms lehetsgk, mint imdni a csszrt. Norinaga Motoori tantsa - Ne krdezz semmit, hanem vesd al magad az isteni gondviselsnek! - behatolt a japn gondolkodsba s irnytotta is azt. Az l isten-ember irnti ntadst kihasznlva, az llami sinto zszlaja alatt 1941-ben az egsz nemzetet mozgstottk a msodik vilghbor harcaira.Japn egyfajta isteni nemzet - gondoltk az emberek -, s a kamikaze, az isteni szl fjni fog, ha vlsgba kerlnk. A katonk s csaldtagjaik az ket vdelmez istenektl krtk a hbor sikert.
Amikor az isteni nemzetet 1945-ben legyztk, s a ktszeres atomcsapstl Hirosima teljesen, Nagaszaki pedig nagyobb rszt megsemmislt, a sinto komoly vlsgba kerlt. Az lltlag legyzhetetlen isteni uralkod, Hirohito egyetlen jszaka alatt tvltozott egyszer, legyztt emberi csszrr. A japn hit romokban hevert. A kamikaze cserbenhagyta a nemzetet. A Nihon Shukyo Jiten cm enciklopdia ezt mondja: A nemzet csaldottsgnak egyik oka az volt, hogy gy rezte: elrultk ... s ami mg elkesertbb: a sinto vilg nem adott halad s megfelel vallsi magyarzatot a ktsgekre, amelyek [a veresg] kvetkezmnyeknt felmerltek. Ezrt a vallst illeten ltalnoss lett a kvetkez retlen reakci: Nincs se isten, se Buddha.
t a valdi harmnihoz
Az llami sinto tja vilgosan megmutatja, mennyire fontos, hogy mindenki egynileg fellvizsglja azokat a hagyomnyos hitnzeteket, amelyekhez eddig ragaszkodott. A sinto kveti kereshettk az sszhang tjt japn embertrsaikkal gy is, hogy kzben tmogattk a militarizmust. Ez termszetesen nem segtette el a vilgmret sszhangot, s a csaldok kenyerkeresinek, valamint fiataljainak meggyilkolsa a csatkban egyltaln nem hozta meg a csaldi sszhangot. Mieltt tadjuk letnket valakinek, biztosaknak kell lennnk abban, kinek s milyen gy rdekben ajnljuk fel magunkat. Nyomatkosan krlek benneteket - mondta egy keresztny r a rmaiaknak, akik azt megelzen a csszrt imdtk -, hogy mutasstok be testeteket l, szent, elfogadhat ldozatknt Istennek mint rtelmi kpessgetekkel vgzett szent szolglatot. Amint a rmai keresztnyek szmra fontos volt, hogy gondolkodkpessgk segtsgvel megvlasszk, kinek adjk t magukat, szmunkra is alapvet, hogy a gondolkodkpessgnket hasznljuk annak eldntsre, kit imdjunk (Rma 12:1, 2).
A sinto valls kveti szmra nem volt lnyeges szempont, hogy pontosan azonostsk istenket. Az tlagember szmra - mondja Hidenori Tsuji, a japn vallstrtnet professzora - az istenek vagy buddhk egyltaln nem klnbztek. Mindegy, hogy istenek vagy buddhk, amg meghallgatjk a j termsrt, a gygyulsrt s a csald biztonsgrt mondott knyrgst; mindez elegend volt az embereknek. De vajon ez az igaz Istenhez s az ldshoz vezette el ket? A trtnelem egyrtelmen vlaszol a krdsre.
|